19 maart 2018

Online verkopen: de toekomst begint hier

Wij zijn veranderd. Als mens. Althans als het om online winkelen gaat. Op zijn minst kopen we vaker online dan tien jaar geleden. Maar ook onze wensen, verwachtingen en digitale beleving zijn niet stil blijven staan. We zijn veeleisender geworden, zowel zakelijk als privé. We gaan voor de full package, voor minder niet meer. En wat voor ons geldt, geldt ook voor u. En voor uw klanten. Niets menselijks is ons allen immers vreemd. Vanuit die overtuiging hebben we het afgelopen jaar keihard gewerkt aan de Advisor webshop 3.0. Een webshop die inspeelt op de klantwensen van nu én de toekomst. Omdat het onze missie is om u te laten excelleren in het beantwoorden daarvan.

 

De klantwensen van de toekomst

Oké, herkenbaar, denkt u wellicht. Maar wat zijn de pijlers onder de Advisor webshop 3.0? Wat zijn de huidige en toekomstige klantwensen waarop deze webshop antwoord geeft.

  1. Klantbeleving – de ultieme klantervaring
    Water loopt altijd naar het laagste punt: het kiest de weg van de minste weerstand. Zo is ook het met winkelende mensen. Of ze nu online of offline inkopen. Hoe makkelijker het ze gemaakt wordt, hoe meer ze kopen. Uw zakelijke klanten worden daarin als consument danig verwend. Kijk maar naar webshops als Bol.com, Coolblue en Wehkamp. Op ieder punt in het verkoopproces (de klantreis) worden ze op hun wenken bediend, mede dankzij de snel veranderende technische mogelijkheden. Voorbeelden daarvan zijn een breed assortiment, snelle, slimme zoekmachines, gepersonaliseerd aanbod op basis van eerdere aankopen en vergelijkbare klantenprofielen, het tot het laatste moment kunnen wijzigen van orders en keuzevrijheid in aflevertijd en -locatie. En wat uw klanten in toenemende mate privé aan digitaal gemak ervaren, zoeken ze zakelijk ook, daarvan zijn wij overtuigd.
  2. Klantenservice – single point of contact
    Zo veel opties als klanten willen hebben in het aankoopproces (assortiment, verpakking, transport, betalingswijze etc.) zo weinig opties willen ze in het contact met uw bedrijf. Het liefste hebben ze één contactpersoon, digitaal of persoonlijk: dat is overzichtelijk, makkelijk en geeft ze controle. Niets is immers vervelender dan alsmaar doorverbonden te moeten worden. Hoe u ‘a single point of contact’ achter de schermen van uw bedrijf en webshop procesmatig organiseert doet er voor hen niet toe, als u het maar organiseert.
  3. B2B ondersteuning in prijsdifferentiatie
    Feitelijk is dit een onderdeel van de ultieme klantbeleving. Uw zakelijke klant wil direct zien wat uw aanbod hem kost, inclusief de afspraken die u op individueel niveau maakt over bijvoorbeeld volumekorting, opslag voor verwerking en transport en dergelijke. Achteraf de bijkomende kosten op de factuur vermelden, werkt voor uw klanten niet. Temeer omdat ze uw aanbod steeds vaker direct door willen zetten naar hun eigen klanten (inclusief hun opslag).
  1. Omni-channeling
    De sierteeltbranche is groot geworden in het pré-digitale tijdperk. Dat betekent dat veel van uw klanten het nog steeds prettig vinden om via meerdere kanalen bij u in te kopen: zowel online als offline. Aan de andere kant verwachten ze wel van u dat u ze in alle kanalen dezelfde service biedt: de ultieme klantbeleving. Inclusief een soepele, uniforme financiële en logistieke afhandeling van de orders. Feitelijk komt daarmee de e van e-commerce te vervallen en praten we puur over commerce. En moet u een antwoord vinden op de vraag hoe u al uw commerciële processen naad- en geruisloos op elkaar kunt laten aansluiten.

 

Hoe speelt de Advisor webshop op deze klantwensen in?

  1. Techniek van de toekomst
    De Advisor webshop 3.0 is geënt op de nieuwste technieken, met zogenaamde API’s (Application Program Interfaces) als basistechniek. Dat is de reden waarom we een volledig nieuwe applicatie gebouwd hebben en niet hebben gekozen voor een doorontwikkeling van webshop 2.0. Met hulp van API’s kan de nieuwe webshop namelijk rechtstreeks gekoppeld worden aan ons ERP-programma Match-Online. Dat betekent dat alle brondata in Match-Online online beschikbaar zijn voor de webshop-functionaliteiten. Hierdoor kunnen we op korte termijn nieuwe functionaliteiten ontwikkelen en aanbieden zoals het bestellen uit historie, het realtime volgen en wijzigen van orders, het online afhandelen van een vraag, klacht of claim, het maken van gepersonaliseerd aanbod op basis van bestelhistorie en het scannen van productenbarcodes met een mobiel (in geval eigen fysieke voorraad).Daarnaast kunnen we met hulp van de API’s de allernieuwste technische ontwikkelingen (ook die we nu nog niet kennen) in de Advisor webshop 3.0 integreren en gebruiken voor het ontwikkelen van nieuwe, toekomstgerichte functionaliteiten. Voorbeelden daarvan zijn gepersonaliseerde proactieve aanbiedingen, een CMS (Content Management Systeem) voor het opzetten van informatiepagina’s en campagnes, het vinden en aanbieden van alternatieve producten bij een lege eigen voorraad, het herbestellen uit orderhistorie, cameragebruik voor het scannen van barcodes, gezichts- en emotieherkenning van de online koper (en het op basis daarvan aanpassen van aanbod en prijzen), chatbox- en chatbotfunctionaliteiten, stemherkenning, analysetools van big data enzovoorts, enzovoorts.
  2. Responsive design
    Mobiele telefoons en tablets zijn vooral in de oriëntatiefase van klanten onmisbaar. Het scherm en de lay-out van Advisor webshop 3.0 passen zich automatisch aan op de grootte van het gebruikte scherm. Uw klant heeft dus altijd toegang tot de volledige webshop. Het gebruik van pictogrammen en grote knoppen zorgt ervoor dat ook het gebruikersgemak op ieder scherm optimaal is.
  1. Zoekmachine
    De Advisor webshop 3.0 is uitgerust met een snelle, geavanceerde zoekmachine die qua zoekmethodes en -resultaten op Google lijkt. Er kunnen gefilterde opdrachten geplaatst worden en de zoekresultaten worden op relevantie gesorteerd. In de toekomst worden hier functionaliteiten als ‘auto-complete’, tolerantie voor spelfouten, categorie indelingen en op locatie gebaseerde zoekresultaten aan toegevoegd.
  1. Persoonlijke prijscalculaties
    Hoe complex, afwijkend of ingewikkeld uw prijsopbouw bij uw klanten ook is, in de Advisor webshop 3.0 ziet uw klant altijd de juiste, actuele all-in prijs. U slaat hiervoor een prijsprofiel per klant op dat de basis vormt voor alle prijsberekening in de webshop.

Nog meer weten?


Heeft u een vraag of wilt u nog meer weten?

Laat dan uw gegevens achter. Na ontvangst van uw bericht, nemen wij binnen 24 uur contact met u op.