22 mei 2015

Florismart – Match-Online: het beste uit twee werelden

Florismart lijkt op een digitale versie van de levendige groothandelsmarkt waar Engelse bloemisten voor de opkomst van lijnrijders hun producten inkochten. Bert: ‘De producten op Florismart worden door meerdere leveranciers, kwekers en groothandelaren, aangeboden. Op deze manier bieden wij bloemisten keuzevrijheid zodat ze de beste producten tegen de juiste prijs in kunnen kopen.’

 

Florismart organiseert

Florismart is geen producteigenaar maar brengt vraag en aanbod samen en faciliteert de logistieke en financiële afhandeling op orderniveau. Bert: ‘We proberen vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten door onder andere aankoopinformatie te analyseren en conclusies daarvan te delen met onze gebruikers. In de logistiek zorgen we ervoor dat vaste partners de bestellingen collecteren, verwerken en op orderniveau bij de bloemisten afleveren.’

 

Om te onderzoeken hoe groot de behoefte onder Engelse bloemisten is naar een online bloemenmarkt, startte Florismart eind 2014 een proef met zes bloemisten, twee leveranciers en een prototype webshop. Bert: ‘Het concept bleek aan te slaan en de aanmeldingen van bloemisten die mee wilden doen, stroomden binnen. Snel doorpakken lukte niet: het risico op performance problemen was groot en in de backend moest er nog te veel handmatig opgelost worden.’

 

Benchmark software

‘Het werd tijd om ons prototype te vervangen door bestaande software waarin ook onze backoffice processen volledig geautomatiseerd werden.’ Florismart maakte een benchmark van de aangeboden software oplossingen in en buiten de sierteeltbranche. Hierbij werd gekeken naar mogelijkheden om zelf te ontwikkelen met gebruik van frameworks en naar bestaande ERP-pakketten. Uiteindelijk koos Florismart voor Match-Online van Advisor Software Solutions (Advisor). Bert: ‘Voor ons biedt Match-Online het beste uit twee werelden. Het is een bewezen en solide standaard pakket dat naadloos aansluit op onze backoffice processen. Tegelijkertijd hebben we alle vrijheid om middels de API een eigen webshop te ontwikkelen.’

 

Snel en zorgvuldig

‘Met de implementatie van Match-Online hadden we haast. Advisor speelde daar goed op in en zorgde er met deskundige medewerkers voor dat we binnen zeer korte tijd live konden. In goed overleg en op een prettige manier. Zo kregen wij onze handen weer vrij om nieuwe bloemisten en leveranciers op Florismart aan te sluiten.’ Over de begeleiding na de implementatie is Bert meer dan tevreden. ‘De samenwerking met medewerkers van de ServiceDesk van Advisor verloopt goed. Ze zijn altijd bereikbaar en lossen vragen snel en professioneel op.’

 

Nu Match-Online en de bijbehorende webshop goed draaien, is de basis onder Florismart solide genoeg voor uitbreidingsplannen. ‘De introductie in het Verenigd Koninkrijk is succesvol verlopen: er zijn honderden Engelse bloemisten die dagelijks via Florismart hun inkopen doen. We staan nu aan de vooravond van de introductie in andere landen. Wij willen het bloemisten zo makkelijk mogelijk maken om in te kopen. Mede met hulp van Match-Online lukt ons dat goed.’


Nog meer weten?


Heeft u een vraag of wilt u nog meer weten?

Laat dan uw gegevens achter. Na ontvangst van uw bericht, nemen wij binnen 24 uur contact met u op.