5 september 2014

Van der Hoorn Orchideeën – Realtime voorraad delen is de toekomst!

Topsport

‘Iedere week verkopen wij gemiddeld 20.000 multiflora orchideeën en planten wij er weer 20.000 op. De nieuwe planten doorlopen een jaar lang diverse groeistadia op onze kwekerij voordat ze verkoopklaar zijn. Eenmaal verkoopklaar moeten ze binnen één week de tuin af zijn.’

Met honderd verschillende soorten in het assortiment en een grote diversiteit aan klanten die het liefst op dagbasis inkopen, is de verkoop te vergelijken met topsport. Joris: ‘Het is ontzettend belangrijk dat ik op ieder moment van de dag een up-to-date inzicht heb in de verkoopbare voorraad. Alleen met juiste voorraadinformatie kan ik snel schakelen en loop ik geen risico iets te verkopen wat we allang niet meer hebben staan.’

 

Keuze voor Match-Online

Goede software is daarbij onontbeerlijk geworden. Joris: ‘Voorheen had ik alle informatie in mijn hoofd zitten. Dat maakt je als bedrijf kwetsbaar. En zeker niet toekomstbestendig. Bovendien kostte het continu handmatig tellen van de voorraad ons te veel tijd.’ In eerste instantie koos van der Hoorn ervoor om de noodzakelijke bedrijfssoftware zelf te ontwikkelen. Joris: ‘We hadden hiervoor een student in de arm genomen. We kwamen er echter al snel achter dat een eigen softwarepakket voor ons bedrijf nooit rendabel zou worden. De ontwikkelingen in de ketenstandaarden gaan bijvoorbeeld zo snel, dat we het systeem continu aan het aanpassen waren.’

Met die ervaring besloot Joris op zoek te gaan naar een branchebrede softwareoplossing. Hij vergeleek daarvoor alle bestaande softwarepakketten. Joris: ‘We kozen voor Match-Online omdat dit pakket veruit het meest compleet is, de meeste toegevoegde waarde biedt en continu doorontwikkeld wordt. Met Match-Online kunnen we onze producten van inkoop tot verkoop en van logistieke tot administratieve afhandeling volgen.’

De implementatie van Match-Online verliep voorspoedig. Joris: ‘Cruciaal is om je medewerkers mee te krijgen in de automatisering en de daarbij behorende werkwijzen. Wij hadden zelf een half jaar lang iemand vrijgemaakt om medewerkers te begeleiden. Ook vanuit Advisor hebben we altijd de hulp, uitleg en medewerking gekregen die we nodig hadden.’

 

Met scanner en iPad

Voor Joris is het werken met een up-to-date voorraad de basis van het werken met Match-Online. Van der Hoorn gebruikt hiervoor in het bedrijfsproces scanners. ‘Door consequent te scannen is in Match-Online altijd zichtbaar waar onze producten zich in de kassen bevinden. En weten we welke planten nu verkocht moeten worden en welke we nog op termijn kunnen verkopen.’

Binnengekomen bestellingen worden direct van de beschikbare verkoopvoorraad afgeboekt. ‘Ik verkoop het liefst al lopend tussen onze producten met de scan in mijn hand. Zowel Florecom als telefonische bestellingen kan ik met de scan afboeken uit onze voorraad en als bestelling naar onze logistiek en administratie doorzetten. En als ik onderweg ben, boek ik de door mij verkochte producten af in mijn iPad.’

 

Bol.com in de sierteelt

Met een aantal exporteurs gaat Joris inmiddels een stap verder en deelt hij zijn verkoopbare voorraad realtime. ‘Dat werkt precies zoals Bol.com werkt. Wat de bloemisten op de webshop van onze exporteurklanten zien, staat daadwerkelijk verkoopklaar in onze kas. Een door een bloemist geplaatste order wordt automatisch en realtime van deze voorraad afgeboekt. En ook het logistieke en facturatieproces wordt daarmee automatisch opgestart. Zowel bij ons als bij onze klanten.’

 

De toekomst

Joris is ervan overtuigd dat realtime voorraad delen de toekomst is. ‘Ik bereik duizenden bloemisten in een keer, kan verkopen wat ik daadwerkelijk heb staan en bespaar tijd in mijn verkoopproces doordat de bestellingen automatisch verwerkt worden. Tijd die ik goed kan gebruiken om me te verdiepen in alle proactieve verkoopmogelijkheden die Match-Online nog meer biedt, zoals de uitgebreide fotomodule.’ Spijt van de keuze voor Match-Online heeft Joris niet. ‘Integendeel. Match-Online geeft ons inzicht in onze processen en in onze voorraad en ondersteunt ons maximaal om meer te halen uit onze verkoopinspanningen. Iedere kweker die bewust kiest voor automatisering kan ik Match-Online dan ook van harte aanbevelen.’


Nog meer weten?


Heeft u een vraag of wilt u nog meer weten?

Laat dan uw gegevens achter. Na ontvangst van uw bericht, nemen wij binnen 24 uur contact met u op.