5 juli 2014

Bunnik Plants vernieuwt zichzelf continu

Bunnik Plants produceert en importeert groene en bloeiende planten, verwerkt ze tot ‘pot-plantcombinaties’ en verkoopt deze via exporteurs aan tuincentra, supermarkten en bloemisten in heel Europa. Het bedrijf heeft 25 hectare kas verdeeld over 9 productielocaties, 5 productsegmenten, 150 vaste medewerkers en 150 verschillende soorten planten die in alle denkbare ‘pot-plantcombinaties’ gekocht kunnen worden. Met zo’n grote diversiteit aan locaties, producten en werkzaamheden zijn goedlopende werkprocessen en op de praktijk gebaseerde automatisering belangrijke voorwaarden voor succes. Vanuit dat oogpunt kozen commercieel directeur Johan van Barneveldt en ict-specialist Richard Meijs met overtuiging voor Match-Online van Advisor.

Een duidelijke missie

‘Sinds haar oprichting in de jaren tachtig is Bunnik Plants alleen maar gegroeid. Logischerwijs was de blik hierdoor vooral gericht op de klantvraag en minder op de structuur van de organisatie. Toen ik 1,5 jaar geleden hier in dienst kwam, heb ik voorgesteld om onze missie, externe positionering, werkprocessen en ict-structuur door te lichten en te verbeteren. Zodat we ook toekomstige groei op kunnen vangen’, vertelt van Barneveldt. Bunnik Plants wil de beste kweker worden. Dat werd de nieuwe, duidelijke missie van het bedrijf. En in dat kader volgden onder andere een nieuwe huisstijl en nieuwe bedrijfssoftware.

 

Samen bouwen aan een betaalbare ketenoplossing

Meijs: ‘Johan en ik hebben in onze vorige baan bij een plantenexporteur gewerkt met Match-Online. We wisten dat Advisor inmiddels ook bezig was met het ontwikkelen van een kwekersmodule. In samenwerking met een aantal kleinere kwekers was de basis eigenlijk al gelegd. Voor het uitbouwen van de module met een op de praktijk van handelskwekers gebaseerde voorraad- en assemblagemodule, waren ze op zoek naar een grotere kweker die op Match-Online over wilde stappen.’

 

Gezien Meijs’ en van Barneveldts ervaringen met en kennis over Match-Online (exporteursmodule) viel de keuze van Bunnik Plants op Advisor. Zo ontstond voor beide partijen een win-winsituatie. Van Barneveldt: ‘Advisor kon Match-Online verder

ontwikkelen op basis van de praktijk en wij kregen een betaalbare ketenoplossing waaraan wij met onze input ook een belangrijke bijdrage konden leveren.’

 

Kwaliteit boven snelheid

Het uiteindelijke project heeft ruim anderhalf jaar in beslag genomen. Langer dan vooraf was verwacht. Meijs: ‘Je begint met een wensenlijst die zich gaandeweg het project uitbreidt. En omdat we nogal perfectionistisch van aard zijn en liever geen genoegen nemen met halve maatregelen hebben we bewust gekozen om meer tijd te nemen. Gelukkig vonden we bij de hoofdprogrammeur van Advisor hier gehoor voor. We begrepen elkaar goed. En gaven elkaar ruimte om te komen tot de beste oplossingen.’

 

Zo werd Match-Online module voor module uitgebreid. Van Barneveldt: ‘Het was een prettige samenwerking. De mensen van Advisor zijn down to earth, enthousiast en beschikken over het vermogen zich in een korte tijd in te leven in een bedrijf. Daar investeerden ze ook tijd in. Voor het programmeren van de warehousemodule is de programmeur eerst hier komen kijken. Zo kon hij zien wat wij bedoelen met termen als gereed product, breuk, palletplaatsen en dergelijke.’

 

‘Wat ook bijzonder prettig is’ vult Meijs aan ‘is dat Advisor ook leverancier is van hardware en telefonieoplossingen. Onze contactpersonen attendeerden ons ruim voor de implementatie op een aantal zaken waarmee we op dat gebied rekening moesten houden, bijvoorbeeld de capaciteit van onze server.’

 

Goede implementatie

Uiteindelijk was 22 juni de dag dat Match-Online bij Bunnik Plants live ging. Van Barneveldt: ‘We hadden dit met de projectleiders van Advisor goed voorbereid en voorafgaand aan de implementatie drie integrale testdagen georganiseerd. Tijdens die dagen hebben we het systeem getest in een gesimuleerde werkomgeving. De bugs die daaruit naar voren kwamen, konden nog voor de livegang opgelost worden.’

 

Meijs: ‘De uiteindelijke livegang verliep vlekkeloos, boven verwachting eigenlijk. De ondersteuningscapaciteit die we voor de medewerkers twee weken lang ingepland hadden, konden we al na een paar dagen terugschroeven.’

 

Totaaloplossing

Nu de in- en verkoop en logistieke stromen via Match-Online goed geautomatiseerd zijn, staat Bunnik Plants aan de vooravond van een tweede groot automatiseringsproject. Van Barneveldt: ‘Onze kasplanningssysteem is verouderd. Dat is zorgelijk want wij zijn afhankelijk van dit systeem voor bijvoorbeeld het inplannen van de kasruimten, overzicht over de teelthandelingen en het energieverbruik en het aansturen van de machines.’

 

Bunnik Plants vond in Berg Hortimotive een betrouwbare leverancier van nieuwe kasplanningssoftware. In aansluiting daarop zijn Advisor en Berg Hortimotive een samenwerking gestart om een koppeling tussen Match-Online en de kasplanningssoftware te ontwikkelen. Van Barneveldt: ‘Hierdoor kunnen wij op termijn bijvoorbeeld voorraadgegevens uit de kas realtime inlezen in Match-Online en managementinformatie uit beide systemen op een eenvoudige manier samenvoegen. Op deze manier krijgen we een totaaloplossing voor de automatisering van al onze bedrijfsprocessen. Het behoeft geen uitleg dat wij daar zeer blij mee zijn en dat beide partijen zich hiermee in de sierteeltsector enorm onderscheiden.’


Nog meer weten?


Heeft u een vraag of wilt u nog meer weten?

Laat dan uw gegevens achter. Na ontvangst van uw bericht, nemen wij binnen 24 uur contact met u op.