13 september 2017

Deen Supermarkten stapt over op Match-Online

Begin dit jaar stapte Deen Supermarkten over op een nieuwe ICT-infrastructuur. Voor het sierteelt inkoopteam was dat het moment om tevens de werkprocessen vergaand te automatiseren en te digitaliseren. Na een uitgebreide benchmark koos de supermarktketen met overtuiging voor Advisor Software Solutions en Match-Online. Norbert Chattillon, Category Manager sierteelt, vertelt waarom.

Het familiebedrijf Deen Supermarkten (Deen) werd in 1933 opgericht en heeft anno 2017 81 filialen in voornamelijk Noord-Holland en de Flevopolder. In de verkoop van sierteeltproducten behoort Deen tot de top in de markt. In de filialen van Deen worden bloemen en planten aangeboden in zeven product- en prijsklassen. De inkoop, de verwerking, inclusief het maken van mono- en samengestelde boeketten, en de distributie heeft Deen volledig in eigen hand. Norbert: ‘We draaien 180% meer omzet dan een gemiddelde supermarktketen en zijn door consumenten vier jaar op rij uitverkozen tot beste bloemensupermarkt in Nederland. Bloemen en planten zijn voor ons een belangrijke productgroep, kwaliteit en een breed aanbod onze usp’s in de markt. Voor ons de reden om in de selectie van een nieuw softwarepakket gedegen te werk te gaan.’

Na een uitgebreide benchmark ging Deen in gesprek met drie leveranciers en koos daaruit met overtuiging voor Advisor. Norbert: ‘Advisor heeft met Match-Online feitelijk het meest complete pakket in de markt. We weten zeker dat alle functionaliteiten die we nodig hebben, ook aanwezig zijn en niet speciaal voor Deen ontwikkeld hoeven te worden, zoals bijvoorbeeld het verwerken en voorraad houden van samengestelde producten.’

Omdat de automatiseringsgraad van Deen in de inkoop van sierteeltproducten erg laag was en de werkwijzen ten opzichte van andere inkoopbedrijven afwijkt, startte Advisor met het in kaart brengen van de werkprocessen. Op basis van die bevindingen, richtte Advisor Match-Online in, maakte een passend implementatieplan en begeleidde Deen in de voorbereidingen daarop. Norbert: ‘Er gaat voor ons behoorlijk veel veranderen: ons huidige werksysteem is al tientallen jaren oud: we werken bijvoorbeeld nog steeds met een fax. Daarom besteden we relatief veel tijd aan het opleiden en begeleiden van onze teamleden. De meeste van hen zijn enthousiast en zien de efficiency voordelen van het werken met Match-Online voor zich, maar zijn – begrijpelijkerwijs – ook huiverig voor alle veranderingen die gaan komen.’

Deen ervaart de begeleiding van Advisor daarbij als waardevol. Norbert: ‘Advisor is altijd bereikbaar, denkt met ons mee, is erg flexibel en stuurt waar nodig snel bij. Toen bleek dat het niet haalbaar was om onze teamleden in één keer te trainen, stapte Advisor over op trainingen per werkproces. Dat werkt wel goed. Daarnaast is de deskundigheid van onze contactpersonen groot, wat onontbeerlijk is in zo’n ingrijpend proces als dit.’

De feitelijke implementatie van Match-Online start in september, na de vakantieperiode en na de installatie van de benodigde extra apparatuur. Norbert: ‘We starten met de productie- en inkoopprocessen. Als dat goed loopt, gaan we half september verder met de verkoop- en administratieprocessen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed zal gaan. In mijn laatste bespreking met de Advisor projectleider hebben we het hele proces nog eens doorgenomen en daar kwamen geen onvolkomenheden uit naar voren. Ik ben zeer tevreden en weet zeker dat we grote efficiencyslagen gaan maken. Gezien de groei die we ieder jaar doormaken, gaat Match-Online ons dus gewoon veel opleveren.’


Nog meer weten?


Heeft u een vraag of wilt u nog meer weten?

Laat dan uw gegevens achter. Na ontvangst van uw bericht, nemen wij binnen 24 uur contact met u op.