21 maart 2016

Waterdrinker – Verder bouwen met Match-Online

Waterdrinker werkt in de keten samen met vaste partners (leveranciers en klanten) en streeft ernaar om die relaties zo stevig en bestendig mogelijk te maken. Jelle: ‘We zijn continu op zoek naar procesverbeteringen die onze onderlinge samenwerking kunnen versterken zodat de totale keten efficiënter en klantgerichter kan opereren. Het delen van informatie is in onze optiek daarin cruciaal. Ons idee voor een leveranciersportaal is daarop gebaseerd. We willen dat onze leveranciers in het leveranciersportaal de verkoop van hun producten in onze Cash & Carry kunnen volgen: hun voorraad in kunnen zien en waar nodig aan kunnen vullen. Op de tweede plaats willen we onze leveranciers inzicht geven in de historische en geplande bestellingen voor de export: waar gaan de producten naar toe, welke toekomstige bestellingen staan gepland en welke klantspecifieke informatie moet bij die bestellingen geleverd worden.’

 

Webbased en gekoppeld aan MOL

Het leveranciersportaal dat Waterdrinker wilde laten ontwikkelen moest in ieder geval webbased zijn zodat leveranciers er ook onderweg via een tablet of smartphone toegang tot hebben. Daarnaast moest het voor het seizoen 2016 gereed zijn en gekoppeld worden aan Match-Online, de bedrijfssoftware waarin alle logistieke en in- en verkooptransacties van Waterdrinker verwerkt worden. Jelle: ‘Match-Online is automatiseringstechnisch het hart van ons bedrijf, maar het programma is helaas nog niet webbased. Daarom hebben we ervoor gekozen om onze extra automatiseringswensen, zoals het leveranciersportaal, modulair te ontwikkelen rondom Match-Online. Omdat het leveranciersportaal gebruik maakt van een aantal fundamentele Match-Online bouwstenen was het vanuit het oogpunt van kostenefficiency een logische keuze om de bouw ervan aan Advisor, ontwikkelaar van Match-Online, uit te besteden.’

 

Het project startte met het bepalen van de criteria waaraan het leveranciersportaal moet voldoen en het maken van het daarop aansluitende functioneel ontwerp. Dat proces kostte meer tijd dan verwacht. Jelle: ‘We hebben intern en in de overleggen met Advisor veel tijd nodig gehad om op één lijn te komen: om overeenstemming te vinden over de criteria en inhoudelijk echt van elkaar te begrijpen wat ermee bedoeld wordt. Gelukkig is de communicatie met Advisor goed en open: alle pijnpunten zijn bespreekbaar waardoor we elkaar scherp houden.’

 

Elkaar scherp houden

‘Wij stuurden daarbij voornamelijk bij op inhoud en Advisor op de planning. Met de woorden ‘Als jullie echt voor het seizoen live willen, dan moeten we nu schakelen’ nam Advisor het besluit om te starten met de bouw van het leveranciersportaal nog voordat het functioneel ontwerp definitief goedgekeurd was. Een gewaagde, maar ook een goede keuze.’ Op dit moment wordt de eerste fase van het leveranciersportaal in aanloop naar de livegang in april getest. Zowel bij Waterdrinker intern als in de interactie met leveranciers. Jelle: ‘De eerste resultaten zijn goed. Het leveranciersportaal doet in deze eerste fase wat wij ervan verwachten. We kijken dan ook uit naar een succesvolle livegang zodat onze leveranciers in het komende seizoen zelf hun voorraad in onze Cash & Carry kunnen beheren.


Nog meer weten?


Heeft u een vraag of wilt u nog meer weten?

Laat dan uw gegevens achter. Na ontvangst van uw bericht, nemen wij binnen 24 uur contact met u op.